مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر
مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
پیشینه نظری مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
چارچوب نظری مدیریت کیفیت فراگیر

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت با موضوع مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر  می باشد. در بخش اول به تفصیل در مورد مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر صحبت خواهیم کرد و در ادامه و در بخش دوم به بررسی پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر در پژوهش های داخلی و خارجی می پردازیم.

 

 «مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008). 

 

 

TQM به عنوان پارادایم  مدیریت بوسیله بسیاری از سازمان ها در سرتاسر جهان پذیرفته شده است. جنبش کیفیت تقریبا در تمام کشورها با پروژه بهبود کیفیت در بخش های تولیدی شروع شد. TQM بعدها در بخش های خدماتی از قبیل بانک، بیمه و در نهایت درسازمان های غیرانتفاعی چون موسسات آموزشی، بهداشتی و… به کارگرفته شده است. در بین عناصر ضروری TQM، تمرکز بر مشتری احتمالا مهمترین عامل است(همان).

 

 

اسکات (1993) بیان می کند که مشتریان و نیازهای آنها است که به سازمان و فعالیت های آن شکل می دهد. تمام شرکت ها تلاش می کنند که بهترین باشند و استراتژی هایی را جهت نیل به اهداف کیفیت خود به کار می گیرند. توسعه TQM به عنوان یک مزیت رقابتی  درنظر گرفته شده است که شرکت ها را کارآمدتر و نوآورتر می سازد. هدف اصلی TQM توسعه یک برنامه برای دستیابی به رضایت مشتری است. با پیروی از قوانین TQM به طور مستمر، شرکت ها می توانند مزیت رقابتی خود را در بلند مدت از طریق سازگاری با نیازهای مشتری، حفظ کنند. کاتلر  TQM را به عنوان بهبود مستمر کیفیت در فرایندهای سازمان، تولیدات و خدمات تعریف می کند. این رویه باید در سرتاسر سازمان، به طور جامع و به وسیله مدیران انجام شود. هدف از این تلاش مستمر، افزایش رضایت مشتری، افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها یا محدود کردن برخی از هزینه ها است(سازی ، 2000،1-2). 

 

 

انواع سازمان ها، از خصوصی تا دولتی، بزرگ تا کوچک و تولیدی تا خدماتی همه TQM را اعمال می کنند، هرچند این بحث وجود دارد که آیا مفاهیم کلی TQM، ارزش ها، روش ها و ابزارهای آن برای تمام انواع سازمان ها مشابه است. هاگ و استولن (1996) با بیان تفاوت بین سازمانهای تولیدی و خدماتی به این نتیجه رسیدند که مفاهیم اساسی TQM برای تمامی سازمان ها یکسان است، با این تفاوت که سازمان های خدماتی به کندی TQM را می پذیرند(اریکسون ،2004،79).

 

 

امروزه تنها شركتهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسب برخوردارند كه محور اصلی فعالیت موسسه خود را تامین خواسته های مشتریان و ارضای نیازهای آنان با حداقل قیمت و حداكثر كیفیت قرار داده اند. در واقع حضور موثر و  موفق در بازار رقابتی منطقه ای و جهانی، همراه با استفاده بهینه از تمامی امكانات و بهره برداری مناسب از منابع جدید جهت تولید و ارائه خدمات مطلوب و با كیفیت مناسب براساس رضایتمندی مشتری ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

پس از جنگ جهانی دوم، مدیران صنایع و خدمات در كشورهای مختلف به دلیل عدم اطلاع و توجه كافی به كیفیت و عدم بكارگیری صحیح اجزا آن درفرآیند عملیات، مجبور به تعطیل واحدهای تولیدی و خدماتی خود شدند. در زمانی كه كشورهای غربی درگیر مشكلات بیكاری و ركود اقتصادی بودند، شركتهای ژاپنی با استفاده از نظرات نظریه پردازان علم كیفیت مانند دمینگ، جوران، فیگن بام و ایشی كاوا در راه رشد تولید و خلاقیت و كسب سهم بیشتر بازار قدم های مهمی بر می داشتند. همچنین موسسات تولیدی و خدماتی ژاپن در سایه توجه مناسب به فرهنگ سازمان، بكارگیری مناسب سیستم های صنعتی، بازرگانی و خدماتی و توجه مناسب به عواملی چون مدیریت رفتار و ایجاد انگیزش مناسب و فراهم نمودن جریان اطلاعات فراگیر در بین رده های مختلف سازمانی، سعی در حل مشكلات واحدها و برآورده نمودن خواسته های متغیر مشتریان از طریق بهبود مستمر كیفیت و كاهش هزینه های عملیات خود نموده و آنها همچنین كاهش دوره بازگشت سرمایه را به عنوان اصلی ترین هدف سازمان خود قرار داده اند(كزازی،1378).

 

 

مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریتی است که نیازهای مشترک و اهداف شرکت را جدایی ناپذیر می داند، در تجارت، صنعت و خدمات کاربرد دارد، حداکثر کارآیی و اثربخشی را تضمین می کند، رهبری تجاری را از طریق اعمال حاکمیت در فرآیندها و سیستم ها قوام می بخشد، باعث افزایش کارآیی و نیز جلوگیری از خطاها می شود و سازمان را مطمئن می سازد که کلیه اهداف آن، در جهت برآوردن نیازهای مشتریان است(پترسون ،2008). 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر
ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت  70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو  71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

  • جنبه های مختلف اضطراب اجتماعی و تصویر بالینی از فردی با اختلال اجتماعی

    جنبه های مختلف اضطراب اجتماعی و تصویر بالینی از فردی با اختلال اجتماعی اختلال اضطراب اجتماعی سبب شناسی اضطراب اجتماعی شیوع اختلال اضطراب اجتماعی الگوهای نظری اضطراب اجتماعی مدل های سبب شناسی اختلال اضطراب اجتماعی نظریه های اختلال اضطراب اجتماعی…

  • بررسی خانه های دوره قاجار و پهلوی و شناسایی شرایط معماری آنها

    بررسی خانه های دوره قاجار و پهلوی و شناسایی شرایط معماری آنها تزیینات معماری مسکونی تزیینات معماری مسکونی ایران دانلود پایان نامه تزیینات خانه های قاجار و پهلوی تزیینات معماری مسکونی دوره قاجار تزیینات معماری مسکونی دوره پهلوی بررسی خانه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 2 مبانی نظری اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اضطراب اجتماعی دانلود مبانی نظری اضطراب اجتماعی پیشینه اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی پیشینه داخلی…

  • ارزیابی عملکرد شعب بانک با DEA

    ارزیابی عملکرد شعب بانک با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی…

  • فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی

    فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی رفتن به سایت اصلی فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی 24 صفحه pdf مناسب دانشجویان کارشناسی حسابداری و…

  • مبانی نظری بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران

    مبانی نظری بررسی ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران کیفیت زندگی کاری doc مبانی نظری عملکرد مدیران مبانی نظری کیفیت زندگی کاری کیفیت زندگی کاری مدیران بیمه ایران ارتباط کیفیت زندگی کاری با راندمان مدیران مبانی نظری رابطه کیفیت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 9

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 9 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

  • خلاصه کتاب مدیریت دانش کاربردی

    خلاصه کتاب مدیریت دانش کاربردی خلاصه کتاب مدیریت دانش کاربردی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب مدیریت دانش کاربردی به تعداد 37 صفحه pdf مناسب جمع بندی و مرور سریع ایام امتحانات   مدیریت دانش چیست ساختار ارزیابی اکتساب دانش…

  • رابطه بین فاصله قدرت و رهبری معنوی مدیران

    رابطه بین فاصله قدرت و رهبری معنوی مدیران فاصله قدرت در سازمان فاصله قدرت هافستد شاخص فاصله قدرت سبک رهبری معنوی پیش بینی سبک رهبری معنوی رابطه فاصله قدرت و سبک رهبری معنوی رهبری معنوی در سازمان های آموزشی سبک…

  • پاورپوینت حسابداری اوراق مشارکت

    پاورپوینت حسابداری اوراق مشارکت پاورپوینت حسابداری اوراق مشارکت حسابداری اوراق مشارکت اوراق مشارکت تحقیق اوراق مشارکت علت پیدایش اوراق قرضه و مشاركت تاریخچه اوراق قرضه و مشاركت در ایران تفاوت اوراق مشاركت با اوراق قرضه تعریف ارواق مشارکت هدف از…

  • طبقه بندی هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC و بررسی ساختار داخلی دانشگاهها جهت اجرا هزینه یابی آموزش

    طبقه بندی هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC و بررسی ساختار داخلی دانشگاهها جهت اجرا هزینه یابی آموزش هزینه یابی بر مبنای فعالیت محاسبه بهای تمام شده آموزش سلسله مراتب فعالیتها در سیستم ABC سلسله مراتب هزینه ها در…

  • مبانی نظری پولشویی در بانک و راهکار اجرایی مقابله و مبارزه با آن

    مبانی نظری پولشویی در بانک و راهکار اجرایی مقابله و مبارزه با آن کلمات کلیدی : پولشویی در بانکها پولشویی در بانکداری الکترونیک پولشویی در نظام بانکی ایران مبارزه با پولشویی در بانک ها روشهای پولشویی در سیستم بانکی پولشویی…

  • پروپوزال بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش

    پروپوزال بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش پروپوزال ساختار سازمانی پروپوزال مدیریت دانش تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش رابطه ساختار سازمانی بر مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در شرکتها استقرار مدیریت دانش در شرکتهای فعال شهید رجائی پروپوزال…

  • پایان نامه رشته شیمی کاربردی در واحد آنالیز دستگاهی پژوهشگاه صنعت نفت با عنوان تجزیه دستگاهی (بصورت کامل و جامع)

    پایان نامه رشته شیمی کاربردی در واحد آنالیز دستگاهی پژوهشگاه صنعت نفت با عنوان تجزیه دستگاهی (بصورت کامل و جامع) تجزیه دستگاهی طیف بینی طیف سنجی دانلود پایان نامه رشته شیمی کاربردی واحد آنالیز دستگاهی پژوهشگاه صنعت نفت تجزیه دستگاهی…

  • دانلود حل المسائل کتاب بلوچر (ترجمه شده)

    دانلود حل المسائل کتاب بلوچر (ترجمه شده) دانلود حل المسائل کتاب بلوچر رفتن به سایت اصلی دانلود حل المسائل کتاب بلوچر (ترجمه شده) فصلهای 1 و 2 و 5 و 11 و 13 و 19 با فرمت ورد

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی 3

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی 3 مبانی نظری اختلال اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اختلال اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اختلال اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی…

  • معرفی استان زنجان

    معرفی استان زنجان استان زنجان شهرشناسی جغرافیای توریست صنعت گردشگری دانلود پایان نامه رشته گردشگری و توریسم دانلود پایان نامه گردشگری و توریسم معرفی استان زنجان دانلود پایان نامه معرفی استان زنجان رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته گردشگری…

  • تأثیر بازخورد استنباطی بر روی دقت و روانی بیان زبان آموزان ایرانی سطح متوسط

    تأثیر بازخورد استنباطی بر روی دقت و روانی بیان زبان آموزان ایرانی سطح متوسط پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی زبانهای خارجه آموزش زبان بازخورد دقت و روانی بیان زبان آموزان ایرانی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط fluency accuracy feedback…

  • پروپوزال نگرش به خشونت علیه زنان در مردان و بررسی رابطه آن با سرمایه فرهنگی

    پروپوزال نگرش به خشونت علیه زنان در مردان و بررسی رابطه آن با سرمایه فرهنگی کلمات کلیدی : پروپوزال نگرش مردان خشونت علیه زنان در ایران خشونت علیه زنان تعریف عوامل خشونت علیه زنان ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان خشونت…

  • پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری

    پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری کلمات کلیدی : پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری رفتن به سایت اصلی پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری به تعداد 23 اسلاید پاورپوینت مناسب اساتید و ارائه دانشجویان   تاریخچه دوره…

  • پرسشنامه بررسی سبک های شناختی مادران در ارتباط با اضطراب کودک

    پرسشنامه بررسی سبک های شناختی مادران در ارتباط با اضطراب کودک پرسشنامه اضطراب کودکان پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس دانلود پرسشنامه اضطراب کودکان پرسشنامه اضطراب در کودکان پرسشنامه فرزند پروری پرسشنامه فرزند پروری بزرگسال – نوجوان پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست مبانی نظری سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست ادبیات و مبانی نظری سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست پیشینه تحقیق سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست دانلود پیشینه تحقیق…

  • بررسی عوامل گسترش پدیده قاچاق كالا و پیامدهای آن در كشور

    بررسی عوامل گسترش پدیده قاچاق كالا و پیامدهای آن در كشور قاچاق استغال اقتصاد پنهان سرمایه های ملی دانلود مقالات رشته علوم اجتماعی بررسی عوامل گسترش پدیده قاچاق كالا پیامدهای قاچاق كالا در كشور دانلود مقالات علوم اجتماعی دانلود مقاله…

  • بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران

    بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران نقد تخیلی نقاشی معاصر ایران نقاشان معاصر ایران مفهوم طبیعت در آثار نقاشی نقد تخیلی نقاشی معاصر ایران بررسی فعالیت نقاشان پیشگام در عصر معاصر ایران دانلود پایان نامه نقاشی دانلود پایان…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک با استفاده از تحلیل پوششی داده

    پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک با استفاده از تحلیل پوششی داده پروپوزال ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک پروپوزال…

  • بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن

    بررسی مدلهای پایداری در زنجیره تامین و روشهای اندازه گیری آن پایداری در زنجیره تامین مفهوم پایداری در زنجیره تامین پایداری در مدیریت زنجیره تامین پایداری زنجیره تامین چیست؟ پایداری مدیریت زنجیره تامین مدلهای پایداری در زنجیره تامین روشهای ارزیابی…

  • ارسطو و فن شعر

    ارسطو و فن شعر ارسطو فن شعر دانلود مقالات رشته ادبیات دانلود مقاله فن شعر ارسطو دانلود مقاله ارسطو و فن شعر دانلود مقالات رشته ادبیات فارسی دانلود پایان نامه فن شعر ارسطو دانلود پایان نامه ارسطو و فن شعر…

  • تبعات منفی بی قیدی و بدحجابی بر فرآیند رشد و تکامل انسان

    تبعات منفی بی قیدی و بدحجابی بر فرآیند رشد و تکامل انسان دانلود پایان نامه بدحجابی دانلود پایان نامه پیامدهای بدحجابی تبعات منفی بی قیدی و بدحجابی تاثیر بدحجابی بر فرآیند رشد انسان تاثیر بدحجابی بر فرآیند تکامل انسان رفتن…

  • بررسی و تشریح نظریه های شناخت اجتماعی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

    بررسی و تشریح نظریه های شناخت اجتماعی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری نظریه های یادگیری تحقیق نظریه های یادگیری نظریه های شناخت اجتماعی تحقیق نظریه های شناخت اجتماعی مسایل یادگیری در انسان زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری…

  • کارکردها و ضرورت وجود فن بازار و تفاوت آن با سایر بازارها

    کارکردها و ضرورت وجود فن بازار و تفاوت آن با سایر بازارها تعریف فن بازار انواع فن بازار فن بازار در ایران ضرورت وجود فن بازار تفاوت فن بازار با سایر بازارها مدل های پیاده سازی فن بازار عوامل موثر…